Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Samorządowy Zespół Administracyjny Szkół w Lubartowie

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Stypendium szkolne
Data utworzenia
2015-08-20
Opis

Realizacja stypendium szkolnego odbywa się zgodnie z:

  • Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz. U. z  2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234)
  • oraz Regulaminem udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym na terenie Gminy Lubartów stanowiącym załącznik do uchwały nr XVIII/129/08 z dnia 29 września  2008  Rady Gminy Lubartów

W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
WNIOSKI NALEŻY SKŁADAĆ W TERMINIE
DO 15 WRZEŚNIA,

W URZĘDZIE GMINY LUBARTÓW (pokój 29)

Pomoc materialna przysługuje zgodnie z art. 90b ust. 3 ustawy o systemie oświaty:

  1. Uczniom szkół publicznych, niepublicznych i niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych oraz słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24. roku życia;
  2. wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.

Charakter pomocy materialnej:

  • socjalny (stypendium szkolne, zasiłek szkolny)
  • motywacyjny (stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium Ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego)

Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.

Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota 600 zł (art. 9 ust. 8 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r. Dz. U. z 2023 r. poz. 901).

Ponadto warunkiem przyznania stypendium jest zamieszkanie na terenie gminy Lubartów.

Stypendium nie przysługuje:

  • uczniom klas zerowych,
  • uczniom, którzy nie mieszkają na terenie gminy Lubartów.

Stypendium szkolne nie przysługuje także uczniowi, który otrzymuje inne stypendium o charakterze socjalnym ze środków publicznych z wyjątkiem sytuacji, kiedy łączna kwota otrzymywanych stypendiów w przypadku uczniów nie przekracza 2480 zł, a w przypadku słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych kwoty 2232 rocznie.  

 

Stypendium szkolne jest przyznawane na wniosek:

  1. rodziców niepełnoletniego ucznia lub
  2. pełnoletniego ucznia lub
  3. dyrektora szkoły

Stypendium szkolne może być przydzielane w formie:

  1. Całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą, pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.

    Stypendium szkolne przyznane w tej formie realizowane jest poprzez dokonanie zakupu  podręczników i pomocy naukowych dla uczniów wg katalogu materiałów kwalifikowanych przy  rozliczeniu stypendium.
  2. Całkowitego lub częściowego porycia kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

    Stypendium szkolne przyznane w tej formie realizowane jest poprzez zwrot poniesionych wydatków ustalonych na  podstawie dokumentów (np. bilety miesięczne imienne) potwierdzających ich powstanie i wysokość.

Decyzja dotycząca stypendium szkolnego wydawana będzie na podstawie dokumentacji:
(odpowiednio do sytuacji ucznia)

  1. wniosku, na którym określona jest data wpływu wniosku (wnioski złożone po terminie muszą zawierać oświadczenie wnioskodawcy o przekroczeniu terminu),
  2. oświadczenia potwierdzającego liczbę osób w gospodarstwie domowym ucznia,
  3. zaświadczenia o dochodach tj.
    1. zaświadczenie od pracodawcy lub oświadczenie o dochodach netto uzyskiwanych w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku
    2. oświadczenie lub zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o pozostawaniu bez pracy w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (z prawem lub bez prawa do zasiłku)
    3. oświadczenia o pozostawaniu bez pracy i nieosiąganiu dochodu w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku osób niezarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy
    4. oświadczenie lub decyzja z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o otrzymywanych świadczeniach (zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny, dodatek mieszkaniowy). Do dochodu nie wliczamy zasiłków celowych (jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego, obiadów) wypłacanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    5. zaświadczenie z gminy o wielkości posiadanych hektarów przeliczeniowych lub nakaz podatkowy
    6. wyroki sądowe mówiące o wysokości zasądzonych alimentów lub zaświadczenia komornika o nieściągalności alimentów
    7. odcinek renty/emerytury
    8. oświadczenia rodziców o wysokości dochodów uzyskiwanych z prac dorywczych

WSZYSTKICH UBIEGAJĄCYCH SIĘ O STYPENDIUM SZKOLNE PROSI SIĘ O KOMPLETOWANIE DOKUMENTÓW DO WNIOSKU,
CO POZWOLI NA SPRAWNE ROZPATRYWANIE WNIOSKÓW

Przy składanych wnioskach  wnioskodawcy przedstawiają informacje o wszystkich dochodach uzyskanych miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku.

Wszystkie kopie dokumentów winny być potwierdzone za zgodność z oryginałem (wymagane są: pieczątka imienna, pieczątka nagłówkowa jednostki, data)

 
Rodziną w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901 art. 6 pkt 14 z dnia 12 marca 2004 r.) osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące. 

Osoby prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane do przedstawienia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o formie opodatkowania oraz  informacji o dochodach uzyskanych w 2022 r.:

  1. w przypadku osób fizycznych rozliczające się na zasadach ogólnych na podstawie:

- zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego – jeżeli działalność była prowadzona w poprzednim roku podatkowym, albo

- oświadczenia podatnika - jeżeli działalność była rozpoczęta w bieżącym roku;

  1. w przypadku osób opodatkowanych ryczałtem lub kartą podatkową na podstawie:

- na podstawie dowodu opłacenia składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (jeżeli zostały zapłacone) oraz

- oświadczenia podatnika o wysokości dochodu netto.

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Do dochodu nie wlicza się jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego oraz wartości świadczeń w naturze.

W stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą:

a)      opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych – za dochód przyjmuje się przychód z tej działalności pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, obciążenie podatkiem należnym i składkami na ubezpieczenie zdrowotne określonymi w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, związane z prowadzeniem tej działalności oraz odliczonymi od dochodu składkami na ubezpieczenie społeczne niezaliczonymi do kosztów uzyskania przychodów, określonymi w odrębnych przepisach, z tym że:

  • różnicę przychodów i kosztów ich uzyskania ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia wniosku w oparciu o wielkości wykazane w deklaracjach podatkowych za okresy od początku roku do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku oraz od początku roku do końca miesiąca poprzedzającego ten miesiąc – wysokość miesięcznego obciążenia podatkiem, składkami na ubezpieczenie zdrowotne oraz  składkami na ubezpieczenie społeczne przyjmuje się z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku,
  • jeżeli podatnik wpłaca zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej, a także jeżeli nie złożył deklaracji, jego dochód ustala się dzieląc kwotę dochodu z działalności gospodarczej za poprzedni rok kalendarzowy przez liczbę miesięcy, w których podatnik prowadził działalność gospodarczą, a jeżeli nie prowadził działalności, dochód ustala się w oparciu o oświadczenie tej osoby;

opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - za dochód przyjmuje się zadeklarowaną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, a jeżeli z tytułu prowadzenia tej działalności nie istnieje obowiązek ubezpieczenia społecznego, przyjmuje się kwotę najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

W sytuacji gdy podatnik łączy przychody z działalności gospodarczej z innymi przychodami lub rozlicza się wspólnie z małżonkiem, przez podatek należny rozumie się podatek wyliczony w takiej proporcji, w jakiej pozostaje dochód podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej wynikający z deklaracji podatkowych do sumy wszystkich wykazanych w nich dochodów.

Wysokość dochodu z  pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się na podstawie zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego za okresy od początku roku do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku oraz od początku roku do końca miesiąca poprzedzającego ten miesiąc zawierającego informacje o wysokości:

  • przychodu,
  • kosztów uzyskania przychodu,
  • różnicy pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania,
  • dochodów z innych niż działalność gospodarcza źródeł – w przypadku gdy podatnik łączy przychody z działalności gospodarczej z innymi przychodami lub rozlicza się wspólnie z małżonkiem,
  • odliczonych od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne,
  • należnych zaliczek na podatek dochodowy lub należnego podatku,
  • odliczonych od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne związanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku prowadzenia działalności na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustala się na podstawie zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego zawierającego informacje o formie opodatkowania oraz na podstawie dowodu opłacenia składek w zakładzie ubezpieczeń społecznych.

Przyjmuje się, że z 1 hektara przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 345 zł.

Dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej i z hektarów przeliczeniowych oraz z innych źródeł sumuje się.

W przypadku uzyskania w ciągu 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku lub w okresie pobierania świadczenia z pomocy społecznej dochodu jednorazowego przekraczającego pięciokrotnie kwoty:

  1. kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, w przypadku osoby samotnie gospodarującej;
  2. kryterium dochodowego rodziny, w przypadku osoby w rodzinie - kwotę tego dochodu rozlicza się w równych częściach na 12 kolejnych miesięcy, poczynając od miesiąca, w którym dochód został wypłacony.

W przypadku uzyskania w ciągu 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku lub w okresie pobierania świadczenia z pomocy społecznej dochodu należnego za dany okres, kwotę tego dochodu rozlicza się w równych częściach na kolejne miesiące przez okres odpowiadający okresowi, za który uzyskano dochód.

W przypadku uzyskiwania dochodu w walucie obcej, wysokość tego dochodu ustala się według średniego kursu NBP z dnia wydania decyzji administracyjnej w sprawie świadczenia z pomocy społecznej.

Osobą z ramienia Urzędu Gminy ds. stypendiów i zasiłków szkolnych jest:

  • Anna Rola tel. 81 855 23 57

Interesanci w sprawach stypendiów szkolnych przyjmowani są w Urzędzie Gminy - w Samorządowym Zespole Administracyjnym Szkół ul. Lubelska 18A w Lubartowie, codziennie w godz. 7.15 - 15.15

Załączniki
doc 130 KB pobrano: 3 razy
doc pobrano: 33 razy
doc pobrano: 18 razy
docx pobrano: 8 razy
doc pobrano: 8 razy
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Kożuch Paulina
Dodano do BIP dnia: 2015-08-20 08:17:45